Last day - tequilával
2017. szeptember 10. írta: Gyökösi Attila

Last day - tequilával

Hogy a reklámok és hirdetések milyen mértékben képesek befolyásolni a vásárlásainkat, arról épp eleget hallunk és olvasunk. Néhányan persze azt vallják, őket az ilyesmi hidegen hagyja, minden lépésüket és minden beszerzésüket a saját, átgondolt döntéseik vezérlik, de mi persze tudjuk, ez csak mese habbal, senki nem úszhatja meg a reklámok hatását.

hose3.jpg

Különösen így van azoknál a reklámoknál, amelyek nem csupán egy konkrét terméket, hanem életérzést, egy életstílust, vagy épp egy konkrét karaktert (amilyenné válni szeretnénk) mutat be. Ezeknél csak mintegy mellékesen kerülnek elő a termékek, amelyek megvásárlásával - mintegy varázsütésre - ezt elérhetjük. Így működik ez az italok esetében is.

Tudjuk, a különböző italfajtákhoz társul néhány sztereotípia, némelyeket elegánsnak és kifinomultnak, másokat keménynek és férfiasnak tart a közvélekedés. A reklámok meg persze kihasználják ezt, és nagyon ügyesen megmutatják, mit is kell igyunk ahhoz, hogy elegáns (de férfias) angol lordok, belevaló, piszkos (de férfias) mexikói szerencsevadászok, netán viharok edzette (de férfias) tengerészek legyünk. És ezek a reklámok hatásosak is, nyilván okosabb húzás a férfiasság egyik alapköveként hirdetni az alkoholt, semmint a májkárosodások okozójaként.

Persze vannak reklámok, amelyek ezt az egész gondolatkört megkerülik. Mit számítanak az elvárások, mit számítanak a káros hatások, ha úgysincs holnap?

A jelenlegi kedvenc reklámvideóm épp ezt az utat követi. A világnak vége van, tenni nem tudunk semmit ellene. Hát, legalább érezzük jól magunkat, és viselkedjünk férfiként.

Bár jómagam nem igazán ismerem a tequilák világát, a reklám hatására azért beszereztem egy palack Jose Cuervo Silver-t.

Annyit tudtam, hogy a tequila egy mexikói eredetű égetett szesz, melyet a kék agávé cukorban gazdag tövéből erjesztenek és párolnak. Mexikó egyik nemzeti itala. Nevét származási helyéről, a Jalisco állambeli Tequila településről kapta. Arról is hallottam, hogy a mexikói törvények értelmében tequila csak Jalisco államban (annak teljes területén), valamint Guanajuato 7, Michoacán 30, Nayarit 8 és Tamaulipas 11 községében állítható elő. A tequila elnevezés eredetvédelmét több nemzetközi egyezményben is rögzítették, így például az Amerikai Egyesült Államokban és az Európai Unióban is kizárólag mexikói párlatok forgalmazhatók tequila néven.

Amit viszont nem tudtam, hogy nem feltétlenül csak 100% kék agávéból készülhet tequila.

A tequilának két fő kategóriája létezik: a 100% agávétartalmú párlat, a puro vagy noble, illetve a keverék, a mixto. A mixto alkoholtartalmának csak egy része (legalább 51 százaléka) származik agávéból. A cefre többi részét valamilyen egyéb cukorforrás (nádcukor vagy melasz) teszi ki. Fontos, hogy a tequilákat soha nem címkézik mixtónak: ha a címke nem tüntet fel egyértelműen 100%-os agávétartalmat (például 100% de agave), akkor az a tequila mindig mixto. 

Ezek alapján a reklámban szereplő Jose Cuevo is Mixto lehet. (A "made with" felirat gyanúsan mellébeszélő...) Ettől függetlenül kóstolása nem okozott csalódást. Mondjuk nem lettem tőle tequilla rajongó, inkább maradok a rum és a bourbon vonalnál, de el tudom képzelni, hogy valami csípős mexikói vacsorához épp ez az italfajta illik.

A fogyasztásánál viszont ne hagyjuk becsapni magunk. A tequilát Mexikóban – az általánosan elterjedt tévhittel ellentétben – tisztán, „kísérő” nélkül isszák. A derék mexikói polgárok hasonlóan viszonyulnak a tequilához, mint mi a pálinkához. A világ más részein a silver változatát gyakran sóval és lime-mal, ez utóbbi helyett néha citrommal fogyasztják. (Láttunk már ilyet, a kézre sót szórnak, majd lenyalják, ezt követően megisszák a tequilát, majd megesznek egy szelet lime-ot/citromot, és közben fintorognak.) Ez azonban csak a turistáknak kitalált bohóckodás, remélem senki nem gondolja azt, hogy a mexikói paraszt, amikor reggel elindul a földjére dolgozni, sóval meg lime-al fog bűvészkedni, ahelyett, hogy simán meghúzza az üveget?

A lényeg az egészből az, hogy a reklámok bizony erősen befolyásolják a vásárlási szokásainkat, de cserébe legalább megismerünk olyan italokat is, amelyeket amúgy tán ki se próbálnánk...

Utóirat:

A tequila műfajában van még néhány "egyszerű de nagyszerű" reklám, például az 1800 márkáé. Ha jobban körülnézek, épp van egy ilyen palacknyi hely a polcon...

A bejegyzés trackback címe:

https://aperitif.blog.hu/api/trackback/id/tr1812819396

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Lüktet, hasogat, betompul 2017.09.12. 16:07:09

Mit üzen a web? Heti alkoholos hírek, költemények: Nagy mennyiségű alkoholos ital fogyasztásának másnap jelentkező utóhatása a macskajaj. Jaj! Hiába hétfő, nem csak jajveszékelés van a Heti sajtóban. Hétszentség'17/36 2017. 09. 04. Az eső sem...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Jolly rumRoger 2017.09.10. 16:02:35

Hát igen, néhány reklámról nehéz eldönteni, hogy az abszurd vagy a groteszk kategóriába tartozik-e. Mikor felkavaróan gyors képvágásokkal a hatalmas mennyiségeket magukba döntő, bulizó fiatalokat mutatják egy percen keresztül, a végén pedig felirat: Fogyaszd felelősséggel :)
Persze, a körfűrészlapra is ráírják, mindenki a maga egészségének kovácsa, ők szóltak :)

Azt hiszem, a tequiláról mindent leírtál, amit valaha is le akartam írni.
süti beállítások módosítása