...de morajlik csöndben a tó vizeeliszunban nincs nyugalomPetőfi ma vodkát iszikkorty korty után dagad a fájdalom...Cseke Gábor - Vodka az asztalon
Elavult az a vélekedés, hogy a vodkának íztelennek, szagtalannak és semmitmondónak kell lennie. A most bemutatandó két kedvencünk erre az állításra cáfol rá.
Nézzük az alapokat, mi is az a vodka? Igazából bármilyen cukorban vagy keményítőben gazdag alapanyagból készülhet, de hagyományosan krumpliból, cirokból, rozsból, kukoricából vagy búzából csinálják. Ezektől eltérő módon az 'újhullámos' vodka gyártásba beköltözött a szőlő is... Egy többszörösen lepárolt, kb. 96%-ról visszafokolt (minimum 37,5%-ra), 30 mg/L szárazanyagtartalmú, fehér, égetett szesz. Az első feljegyzést a vodkákról 1174-ről találták és azóta több divaton és egységesítésen esett át a standard.
Elmondhatjuk, hogy a fogyasztók hozzászoktak a kicsit etiles, élesztős, de alapvetően semmit mondó ízekhez, ami általános a piacon kapható, ismertebb 'alap' vodkák esetében. Csúnyán mondva: csak azért lett kitalálva, hogy berúgjunk tőle. És persze, hogy keverjük valamivel.
De hogy ez törvényszerű-e? Most nézzünk kicsit mást:
Mint minden nívós terméknél, úgy itt is igaz, hogy az igazán jó minőség eléréshez az első lépés a minőségi alapanyagok kiválogatása. Ezután jön a gyártás megfelelő színvonala. És mi tagadás, el kell ismernünk, hogy még a legkifinomultabb kóstolók sem tudják teljesen kizárni azt, hogy egy termék hogyan van csomagolva, és milyen körítéssel jelenik meg a piacon. Szóval, a csomagolás és a marketing is fontos szempont.
Tökéletes példa erre az általam (most...) kiválasztott 2 márka:
Grey Goose „A világ legjobb ízü vodkája“ (1996- )
A francia gasztronómiát senkinek sem kell bemutatni. Az ételek és borok minősége, a cognac-ok és egyéb kiváló és csodálatos italok, amelyek ezen ország tájairól származnak, sejtetni engedik, hogy ha itt belefognak egy alapvetően „tájidegen“ szesz gyártásába, akkor az is „merveilleux “ lesz. Sidney Frank is így gondolta... Elege lett a vodkákról gondolt begyöpösödött álláspontból és alkotni akart egy igazán finom vodkát az amerikai piacra. Valószínüleg sikerült. Sikerét köszönheti a marketing kampányának és hatalmas részben François Thibault-nak! A francia Maître de Chai felkérése tette az italt olyanná, amiért a világ „legfinomabb“ vodkája címet kiérdemelte.
Magát a búzát, amit használnak Picardy-ban termesztik, és szuperprémium, /A/ kategóriás téli búza, amely az októberi vetés után, legkorábban augusztusban szüretelnek. Az egyedi élesztő kultúra hozzáadása után elkezdődik a fermentáció. Kb. 20 fokos „sör“ készül belőle. Ezután egy 5 lépcsős eljárással lepárolják, és ezután átszálítják Cognac-ba... Onnan származó, többször átszűrt forrásvízzel fokolják be. Azért is fontos a terület talajáról származó forrásvíz, mert nagyon egyedi jelekkel rendelkezik. (Egy korábbi írásunkban erről már szóltunk.)
Ez után következik a palackozás. Kimondottan érdekes a hosszúkás nyak, a füstüveg jelleg, és a háttérben lévő festői táj és a vadludak. A 'termék' minden részletéből sugárzik az odafigyelés és a minőség.
Grey Goose Originale
-
Illat: Elegáns és könnyed aromákkal telt.
-
Íz: Ropogós. Ez a gabonavodkákra jellemző jegy. Krémes és édeskés zamattal találkozunk, amely mögűl előbukkan és ott is marad a mandula.
-
Szervírozás: Jól behűtve, vagy jégen, mandulával és/vagy kesudióval tálalva.
(A Grey Goose több változatban is van a piacon, többek között citromos és körtés ízben is.)
A másik bemutatandó vodka a
Belvedere „A világ első luxus vodkája“ (1993- )
Honnan máshonnan jöjjön egy kiváló vodka, mint Lengyelország? És miből készüljön? Hát rozsból!
Żyrardów városából származó, lengyel csoda nem vélettlenül került fel a 2013-as legjobb európai vodkák előkelő helyére. A cég (szintén...) az amerikai piacra szánt egy prémium italt, és ezt a titulust el is nyerte szinte a kezdetektől.
Polmos Zyrardów-ban lévő lepárló üzem 1910-óta létezik és vodka gyártására használták. 2001-ben privatizálták az üzemet és a fő tulajdonos a Millenium LLC (Kft.) lett. Hamar, 2002-ben egy luxus termékekkel foglalkozó cég, a LVMH Moët Hennessy Louis Vuitton szert tett rá, és a prémium szegmens felé történő termékfejlesztés komoly eredményekkel járt. 2005-re a kereslet 100%-al nőtt, és 2010-ben Vodka Master aranyérmet nyert.
2012-ben, egy NAGYON elrontott reklámmal visszább esett a márka hírneve...
Üvege füstös részében cikázó, fehér ágak alatti tisztaságban, rálátást nyerünk a Belwedere (lengyel elnöki palota) képére. Szerintem kiváló stílusu...
Belvedere Rye
-
Illat: Lágyan, frissen előtörő vanília. Selymes és krémes.
-
Íz: Roppanósan testes, de nem túlságosan. Pikáns, mégis a vanília itt is elő jön. Lágy mandulás lecsengés
-
Szervírozás: Alaposan behűtve, vagy jégen. Érdekességként fehérborssal megszórt mandulával...
(A Belvedere is több ízben kapható.)
Remélem írásunkkal kedvet adtunk egy versenyeztetéshez. Persze mint akár egy vers elemzése is mást mondat más-más emberrel, úgy ezeknek az italoknak a kóstolásánál való tapasztalatok sem egyenértéküek a mi állításunkal... Döntsük el mi, hogy mit akar a „költő“ mondani...